یک پژوهشگر موفق با کنجکاوی به اتفاقات اطراف خود نگاه میکند و درباره آنچه دوروبرش میگذرد بیتفاوت نیست.
ابوالفضل محمدی، یکی از دانشآموزان موفق مدرسه ابرار است. او با تشویق معلمش خانم مهاجری از کلاس پنجم به تحقیق و پژوهش علاقهمند شده و در نتیجه توانسته است مقامهای برتر چند مسابقه استانی را کسب کند و امسال هم به یک مدرسه نمونهدولتی راهیابد.
گفتگوی ما با این محقق کوچک را بخوانید.
اولین تجربه موفقیتم مربوط به مسابقه کتابخوانی کلاس چهارم بود که انگیزه زیادی برای فعالیتهای بعدی به من داد.
سه سال لوح برتر درسی از اداره آموزشوپرورش دریافت کردم و کلاس پنجم در طرح جابربنحیان با دوستانم، پژوهشی درباره «بستر مناسب رشد» با روش آبیاری متفاوت گلدانها انجام دادم که تا سطح ناحیه مقام دوم و در استان مقام اول را بهدست آوردم.
سال بعد در مسابقه پینگپنگ مقام دوم را کسب کردم و برای تیم استان انتخاب شدم و برای طرح جابر با موضوع «کوههای آتشفشان» و همچنین تحقیق و پژوهش از اداره آموزشوپرورش دو لوح سپاس دریافت کردم.
در کنار اینها در مسابقات «تجوید تکمیلی» قرآن مسجد محله مقام آوردم و موفق به دریافت لوح سپاس از سوی آستانقدسرضوی شدم.
هرچند تابهحال موفق به اختراع چیزی نشدهام، اما بهنظرم اختراعات از جرقهای که یک لحظه در فکر و ذهن خودمان بهوجود میآید سرچشمه میگیرد و برای اینکه موفق باشیم باید تلاش کنیم و هیچوقت شکست را قبول نکنیم.
تحقیق و پژوهش را خیلی دوست دارم. در درس اول کتاب «تفکر» پارسال، تحقیقی بود که به خواسته معلم انجام دادم و با دوستانم، گروهی تشکیل دادیم و درباره آنکه در مدرسه چند درصد از دانشآموزان به درس ریاضی علاقه دارند با روش پرسشنامه تحقیق کردیم و در پایان، نتیجه را بهصورت نمودار و بهشکل روزنامهدیواری منتشر کردیم.
پارسال که در طرح جابر بهدلیل نبود همکاری خوب گروهی، چندان موفق نشدم تجربه خوبی بهدست آوردم که انتخاب دوستان خوب و مطمئن، سبب پیشرفت میشود.
در رشتههای پینگپنگ، والیبال و فوتبال استعداد دارم و رشته والیبال را هم بهصورت حرفهای دنبال کردهام. درس خیلی برایم اهمیت دارد، به مداحی و قرآن هم علاقهمندم و آموزش میبینم.
بیشتر در خانه به درس و پژوهشم رسیدگی میکنم، اما از پارسال به سالن مطالعه مسجد هم میروم که امکانات لازم را دارد.
برای سال تحصیلی پیش رو تصمیم دارم برنامهریزی دقیقتری داشته باشم، زیرا درسهایم زیادتر و سنگینتر شدهاند. تابستان امسال اوقات فراغتم را به فعالیتهای فرهنگی، مذهبی و ورزشی اختصاص داده بودم، البته در فضای مجازی هم چرخی میزدم.
خواندن کتابهای علمی و پژوهشی غیردرسی را دوست دارم، اما متأسفانه امکان اقتصادی تهیه آنها را ندارم.
حس بسیار خوبی از شروع دوباره مدرسه دارم، همیشه روز اول مدرسه را دوست داشتهام و برخورد با دانشآموزان جدید و پیداکردن دوستان تازه برایم جذاب بوده است.
تا امروز با معلمهای جدیدی آشنا شدهام و در فضای نو، انگیزه تلاش بیشتری بهدست آوردهام. البته با برنامهریزی در طول سال، به درس و تفریح و برنامههای فوقبرنامه هم میرسم.
دوست دارم در آینده معلم شوم. زیرا آموزش دادن به دیگران را خیلی دوست دارم و میخواهم همانطور که من از معلمهایم چیزهای زیادی یادگرفتم بتوانم به دیگران در کشف استعدادهایشان کمک کنم.
مهندسی کامپیوتر و برنامهنویسی را هم خیلی دوست دارم و در این رشته استعداد زیادی دارم.
به دوستانم پیشنهاد میکنم همیشه در درس و کارها به دیگران کمک کنند و فقط موفقیت را در پیروزی خودشان نبینند و بدانند پیروزی گروهی خیلی شیرین است.
از مسئولان نیز میخواهم مسابقات بیشتری در رشتهها و پایههای مختلف پیشبینی کنند تا دانشآموزان به فعالیتهای زیادتری تشویق شوند و تعداد بیشتری از بچهها بتوانند در رقابتها شرکت کنند.
به قولهای خود هم عمل کنند و انگیزه دانشآموزان را برای تلاش بالا ببرند.
برای همه چیز ابتدا از خداوند ممنونم که در این راه مرا کمک کرده است. سپس حمایت پدر و مادرم و معلم کلاس پنجمم و البته تلاش و هدفمندی خودم را در مسیر پیروزی مؤثر میدانم و قدردان همه آنها هستم.